You are currently viewing MITÄ TEHDÄ JOS EPÄILEE POTILASVAHINGON TAPAHTUNEEN.

MITÄ TEHDÄ JOS EPÄILEE POTILASVAHINGON TAPAHTUNEEN.

Potilavahinkoilmoituksia tehdään vuosittain jopa 9000 kappaletta.

Potilasvahinko ja mitä tehdä, jos epäilet potilasvahingon tapahtuneen?

Potilasvahinkoja tapahtuu niin kauan, kun ihmiset tekevät hoitoja. Potilasvahinko on hyvin valitettava ja harmia tuottava potilaalle. Myös henkilökunnalle se on myös raskasta. Käsittelyajat ovat pitkiä ja odottavan aika on raskasta. Sama pätee henkilökuntaa, joka myös toivoo päätöstä ja haluaa jatkaa työssään eteenpäin. Potilasvahinkoilmoituksia tehdään vuosittain noin 9000 kappaletta. Jos epäilet potilasvahingon tapahtuneen, niin me autamme asiassa. Potilasasiamiehemme auttaa hakemuksen teossa ja hoitajat antavat kaikki dokumentit hakemuksen tekemiseen. Meiltä saa aina neuvoa asiassa ja sitä annamme mielellämme. Suomessa on hyvä potilasturva ja vakuutukset korvaavat tapahtuneet vahingot. Meilläkin on tapahtunut potilasvahinko. Siitä on jo vuosia ja vahingon tehnyt palveluntuottaja (hammaslääkäri) on toiminut toisella työnantajalla ja paikkakunnalla jo usean vuoden. Tässä välissä myös yrityksessä on vaihtunut hoitajat, vastaava hoitaja, hammaslääkärit, toimitusjohtaja ja vastaanoton osoitekin.

Suomen potilasvakuutusjärjestelmässä ei etsitä syyllisiä eikä sanktioida henkilöitä, jotka ovat olleet tilanteessa osallisena.

Potilasvahinko on terveydenhuollon yksikölle mahdollisuus tarkastella ja parantaa omia prosesseja ja käytäntöjä. Potilasvahinkoilmoituksen tehneet potilaat toivovat usein, että vahinkotapaus käsiteltäisiin myös terveydenhuollossa ja siitä otettaisiin opiksi. Potilasvahingon jälkeen onkin tärkeää löytää perimmäiset, usein systeemitason syyt tapahtuneelle, jotta vastaavia vahinkoja voidaan ehkäistä tulevaisuudessa. Avoin keskustelu potilaan kanssa ja anteeksipyyntö kuuluvat myös hyviin toimintatapoihin.

– Hyvä potilasturvallisuuskulttuuri on avoin, oikeudenmukainen, syyllistämätön, oppiva, luottamuksellinen ja tietoon perustuva. Potilasvahinko voi olla traumaattinen tapahtuma myös ammattilaiselle sekä työyhteisölle ja koetella ammatillista itsetuntoa. Organisaatioiden tulee tukea ammattilaisia ja varmistaa, että he saavat tarvittavan avun asian käsittelyyn, PVK:n potilasturvallisuuslääkäri Maiju Welling painottaa.

Lopuksi vielä toivon, että vaikka raskas asia painaisi mieltä, niin henkilökuntaamme voi silti arvostaa ja heihin ei pidä kohdistaa uhkaa tai heidän nimittely ei asiaa edistä. He ovat perheellisiä ihmisiä, jotka tekevät työtänsä.

Potilasvahingon jälkeen olemme hoitaneet 9514 potilasta ilman tiedossa olevaa toista potilasvahinkoa.

Terveisin: Toimitusjohtaja Pasi Karjalainen

Julkaisuvapaa